Żabka w tym roku przekracza kolejne granice, które odpowiednio świętuje. Na początku października sieciówka z Poznania świętowała swoje 25-lecie, a w tym miesiącu czeka ją kolejne wielkie wydarzenie w historii marki. Na rynek wchodzą kolejne formaty sklepów Żabka, a sama marka dobija właśnie do okrągłej liczby placówek. Ćwierć wieku rozwoju Żabka gotowa jest przypieczętować wyjściem z Polski i ekspansją na rynku zagranicznym. Jaki rynek wybrała sieć sklepów convenience? Więcej ujawnił wiceprezes marki.
/tomeqs /123RF/PICSEL
Reklama
- Żabka świętuje 25-lecie istnienia, ale nie tylko. Na październik 2023 zaplanowano historyczne otwarcie sklepu.
- Poza symboliką są także innowacje – w tym miesiącu na rynku pojawią się dwa nowe formaty Żabki: Drive i Non Stop.
- Sieć ujawniła trochę na temat planów dotyczących przyszłości. Żabka planuje ekspansję poza Polską i otwieranie 1000 sklepów rocznie.
Żabka w tym roku świętuje 25-lecie istnienia. Oficjalne świętowanie już za nami, jednak wciąż przed siecią kolejne ważne w jej historii wydarzenia. Październik w tym względzie ma być szczególny. Przede wszystkim dlatego, że Żabka uruchomi pierwsze sklepy w dwóch nowych formatach, ale również ze względu na przebicie historycznej granicy sklepów.
Żabka szykuje się do przełomów. Ten październik będzie historyczny
W październiku Żabka już świętowała 25-lecie istnienia, a na ten miesiąc zaplanowano także otwarcie sklepu numer 10 000. Zgodnie z planami sieciówki, której liczba sklepów dobija do pięciocyfrowej wartości, sklep numer 10 000 otwarty zostanie właśnie w tym miesiącu.
Jednak to nie wszystko. Żabka w październiku rusza na dobre z dwoma nowymi formatami sklepów, które dotąd były testowane przez sieciówkę. Mowa o Drive i Non Stop. Obydwa formaty mają wprowadzić powiew świeżości na rynku, na czym jednak polegają?
Żabka Drive i Żabka Non Stop. Jak działają nowe sklepy?
- Żabka Drive – to sklep, który obsługuje klientów w samochodach i działa podobnie jak popularne McDonald’s Drive Thru. Klient podjeżdża na wyznaczone pole, składa zamówienie na panelu dotykowym, opłaca je i odbiera na kolejnym postoju. Wszystko bez wychodzenia z samochodu, choć klienci do sklepu będą mogli wejść i zjeść zamówienie przy stolikach.
- Żabka Non Stop – to hybryda sklepu bezobsługowego i tradycyjnej placówki. Za dnia Żabka non stop pracuje jak zwykły sklep sieci w normalnych godzinach otwarcia. Placówka nie zamyka się jednak w momencie wybicia godziny 23:00. Zamiast tego po opuszczeniu go przez personel, Żabka zaczyna działanie na zasadach znanych już sklepów autonomicznych Żabka Nano. Sklepy Żabka Non Stop przez to naprawdę będą działać bez przerwy.
– Nowe formaty mają nam pomóc dotrzeć do klientów i być jeszcze bliżej nich. To nie są egzotyczne formaty. Badaliśmy potrzeby klientów i wiemy, że tego oczekują. Po otwarciu pierwszych sklepów w październiku pozostanie nam kwestia weryfikacji asortymentu i modelu operacyjnego – podkreślił Adam Manikowski, wiceprezes Żabki cytowany przez PAP Biznes.
Ekspansja Żabki za granicą. Który kraj będzie pierwszy i kiedy się tego dowiemy?
W tym roku pojawiła się już informacja o ekspansji na przełomie kwietnia i maja, gdy Tomasz Blicharski, inny z wiceprezesów grupy Żabka, zabrał głos w sprawie międzynarodowej kariery marki. Już wówczas pojawiły się głosy, że Żabka ostrzy sobie zęby na zagranicę, a obecne wypowiedzi wiceprezesa Manikowskiego tylko potwierdzają, że apetyty na podbój poza granicami Polski nie maleją.
Jak podkreślił wiceprezes, ekspansja jest ambicją sieciówki. Ujawnił też, kiedy powinniśmy poznać szczegóły dotyczące rozwoju Żabki poza Polską. – Naszą ambicją jest wyjście z Żabką za granicę i już niedługo będziemy mogli powiedzieć więcej w tym temacie. Analizujemy różne opcje – ujawnił Manikowski. Dodał w tym względzie, że sieć chce się rozwijać także przez przejęcia, ale w ramach branży sklepów convenience.
Wyniki finansowe powodem dumy w Żabce. Tyle sklepów chcą otworzyć w 2024 roku
Bardzo możliwe, że tak jak na ten rok przypada postawienie sklepu numer 10 000, w przyszłym roku może być świętowane już 11 000 Żabek. – W przyszłym roku planujemy otworzyć kolejne ponad 1 tys. sklepów. Naszym planem na przyszły rok jest też osiągnięcie dwucyfrowej dynamiki sprzedaży porównywalnej – powiedział Adam Manikowski w rozmowie z PAP Biznes.
Raport za 2022 rok wskazuje, że sprzedaż do klienta końcowego w 2022 roku wzrosła o 28 proc. rdr do 18,5 mld zł. Wzrosła także sprzedaż porównywalna – wskaźnik wzrostu wyniósł 17 proc. w 2022 roku wobec 9,8 proc. w 2021 roku. – W tym roku przekroczymy 20 mld zł obrotu wobec 18,5 mld zł w ubiegłym roku. Rozwijamy się w sposób zrównoważony, nie budujemy obrotu kosztem rentowności – dodał wiceprezes Manikowski.
Żabka pozostaje największą siecią sklepów typu convenience w Polsce. Codziennie sklepy sieci obsługują około 3 mln klientów.
Przemysław Terlecki
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL