Zmiany w kodeksie drogowym. Szykują się spore przeobrażenia.

Rowerzyści, użytkownicy hulajnóg i młodzi kierowcy z nowymi przepisami drogowymi Uprawnienia dla 17-latka, obowiązkowa ochrona głowy oraz absolutna nietolerancja dla alkoholu. Istotne zmiany w regulacjach drogowych.

Na cyklistów, młodych prowadzących pojazdy i użytkowników e-hulajnóg czekają nowe zasady. Projekt zapowiada zaostrzone sankcje oraz kontrole pojazdów elektrycznych.

Parlament pracuje nad poprawkami w ustawie o poruszaniu się po drogach, które wprowadzają szereg ważnych przeobrażeń dla rowerzystów, korzystających z e-hulajnóg i młodych kierowców. Najistotniejsze z nich dotyczą przymusu zakładania kasków, wyższych kar za przekroczenie dopuszczalnej prędkości oraz możliwości otrzymania dokumentu uprawniającego do kierowania pojazdem od 17 roku życia. Celem projektu nowelizacji jest zwiększenie bezpieczeństwa na jezdniach, szczególnie wśród dzieci i osób niepełnoletnich.

– Komisja Infrastruktury zaakceptowała moją poprawkę, podnoszącą z 10 do 13 lat wiek dziecka, które będzie mogło zgodnie z prawem przemieszczać się po przestrzeni publicznej – chodniku, trasie lub ścieżce rowerowej – mówiła podczas debaty parlamentarnej, przytaczana przez „Gazetę prawną”, parlamentarzystka Barbara Oliwiecka z partii Polska 2050.

Kask konieczny tylko dla elektryków

Według projektu nakaz noszenia kasku obejmowałby tylko maszyny z napędem elektrycznym, czyli hulajnogi i rowery z silnikiem elektrycznym. Klasyczne rowery nie będą podlegać temu wymogowi, choć sugeruje się ich używanie dla własnego bezpieczeństwa.

– Najwięcej dyskusji wzbudza temat konieczności noszenia kasków przez osoby poruszające się na rowerach, hulajnogach i innych pojazdach osobistego transportu. Proponujemy, aby wyłączyć z tego obowiązku pojazdy zasilane siłą ludzkich mięśni, to znaczy zwykłe rowery – wyjaśniała posłanka Paulina Matysiak.

Dla najmłodszych do 16 roku życia kask nadal będzie wymagany. W przypadku rowerów poruszanych siłą mięśni jego brak nie będzie skutkował karą, co jest zgodne z praktykami większości krajów europejskich.

Uprawnienia do kierowania od 17 lat?

Aktualizacja wprowadza też szansę starania się o dokument uprawniający do kierowania pojazdem kategorii B przez osoby, które osiągnęły wiek 17 lat. Będzie to uzależnione od uzyskania pisemnej zgody rodziców albo opiekunów prawnych. Co ważne, taki dokument miałby być przyznawany na okres próbny. Dla tak zwanych niedoświadczonych kierowców (czyli tych, którzy zaczynają od 17 roku życia) ów okres miałby trwać trzy lata, nie dłużej niż do momentu ukończenia 20 roku życia.

W trakcie okresu próbnego młodzi kierujący nie będą mogli prowadzić po spożyciu alkoholu, a osoby poniżej 18 roku życia jedynie w towarzystwie doświadczonego kierowcy.

Projekt uwzględnia również konsekwencje za przewinienia w trakcie okresu próbnego: po dwóch naruszeniach czas ten zostaje przedłużony, a w przypadku dalszych naruszeń starosta może podjąć decyzję o odebraniu uprawnień do kierowania pojazdem. Dzięki tym regulacjom rowerzyści, użytkownicy hulajnóg i młodzi prowadzący pojazdy mają zyskać większą ochronę i jasne ramy prawne.

Drogowi przestępcy w końcu pod lupą

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Stanisław Bukowiec, zakomunikował, że równolegle trwają działania w Specjalnej Komisji Kodyfikacyjnej nad ustawą o tzw. piratach drogowych. Nowe regulacje mają wprowadzić dotkliwe kary za ryzykowną jazdę, nielegalne zawody, driftowanie oraz recydywę.

– Przykładowo, kierowca, który przekroczy prędkość na trasie szybkiego ruchu o ponad 50%, to znaczy pojedzie 180 km/h przy dozwolonych 120 km/h, będzie odpowiadał karnie, a nie tylko w ramach mandatu. W Polsce posiadamy ponad 200 tysięcy recydywistów, którzy kierują pomimo utraty uprawnień. Dla nich również przewidziane są ostrzejsze konsekwencje w projektach Ministerstwa Sprawiedliwości – objaśnił Bukowiec.

Wiceminister zaakcentował także konieczność wprowadzenia ograniczników prędkości w hulajnogach i rowerach elektrycznych.

– To rzeczywiste wyzwanie – jeszcze niedawno blokady były mechaniczne, dziś coraz częściej są w formie elektronicznej. Dlatego w opracowywanym projekcie ustawy o homologacji pojazdów planujemy zapisy umożliwiające kontrolę techniczną wszystkich pojazdów, w tym hulajnóg i rowerów elektrycznych. Transportowy Dozór Techniczny będzie odpowiedzialny za nadzór nad handlowcami i dystrybutorami, aby urządzenia trafiające na nasz rynek spełniały krajowe standardy bezpieczeństwa – podkreślił.

Bukowiec przypomniał także, że hulajnogi powinny poruszać się z prędkością nie większą niż 20 km/h, podczas gdy w rzeczywistości często osiągają znacznie większe wartości.

– Chcemy rozszerzyć uprawnienia Policji i Straży Miejskich, żeby mogły posługiwać się urządzeniami kontrolnymi, na przykład hamowniami, do testowania tych pojazdów – dodał.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *