Kuszące inwestycje, rezerwacje i NFC. Przed czym banki ostrzegają teraz klientów?

Działy bezpieczeństwa banków często wysyłają klientom alerty dotyczące rosnącej liczby ataków mających na celu dostęp do ich środków. W ostatnich tygodniach pojawiło się więcej ostrzeżeń o oszustwach związanych z inwestycjami, platformami rezerwacji noclegów i przestępcami podszywającymi się pod przedstawicieli banków. W pierwszym artykule z serii „Bezpiecznie z Bankier.pl” badamy powiadomienia od instytucji finansowych i dzielimy się historią czytelnika, który mógł paść ofiarą oszustów.

Kuszące inwestycje, rezerwacje i NFC. Przed czym banki ostrzegają teraz klientów?

zdjęcie: SuPatMaN / / Shutterstock

Phishing, spoofing, vishing, smishing – te terminy są prawdopodobnie znane wielu osobom, chociaż nie każdy może rozumieć ich znaczenie. Wszystkie mają wspólny cel: nieautoryzowane próby dostępu do cudzych finansów poprzez manipulację emocjonalną, wywoływanie niepokoju, niepewności i strachu. Przestępcy doskonale znają taktyki obniżania czujności klientów banków i przekonywania ich do ujawniania informacji o koncie lub instalowania szkodliwego oprogramowania. Podszywanie się pod pracowników banku, wysyłanie wiadomości o zablokowanym koncie lub wykonywanie połączeń telefonicznych w sprawie rzekomo zaciągniętej pożyczki lub problemów z Blikiem to tylko kilka przykładów bardziej znanych podejść.

Dane NBP wskazują, że w samym czwartym kwartale 2024 r. klienci przekazali oszustom ponad 100 mln zł. Nic dziwnego, że banki stale monitorują pod kątem podejrzanych transakcji i ostrzegają posiadaczy kont o wzmożonej aktywności przestępczej. Ostatnie alerty skupiały się na konkretnych taktykach i scenariuszach, w których dostęp do środków mógłby zostać naruszony. Należą do nich oszustwa na platformach rezerwacji noclegów, oszustwa inwestycyjne oraz te związane z podrobionymi aplikacjami bankowymi i NFC.

Zwróć uwagę przy rezerwacji noclegu

Okres świąteczny to najlepszy czas na rezerwację noclegów, co czyni go doskonałą okazją dla oszustów. Według Banku Millennium oszustwo zazwyczaj zaczyna się od stworzenia oszukańczej oferty , która obiecuje wysoką jakość za niską cenę, ale tylko wtedy, gdy przelejesz pieniądze bezpośrednio na konto wynajmującego , co ostatecznie skutkuje brakiem zakwaterowania. Istnieją również fałszywe strony rezerwacyjne, na których dane klientów są wstępnie wypełniane, co skłania ofiary do ponownego wprowadzania danych karty kredytowej , a nawet żądania płatności poza platformą dostawcy usług.

Podczas korzystania ze stron rezerwacyjnych, ważne jest, aby dokładnie sprawdzać oferty i unikać wyrażania zgody na transfery za pośrednictwem linków wysyłanych przez właścicieli. Jeśli coś wydaje się podejrzane, powstrzymaj się od udostępniania swoich danych lub informacji o karcie płatniczej.

Nie każda inwestycja jest dobrą okazją

Internet, a w szczególności media społecznościowe, często wypełnione są

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *