Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina Polakom o ich prawach. Wielu nawet o tym nie wie

Pacjenci często nie są świadomi swoich praw. Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że przepisy nie tylko chronią te prawa, ale także definiują je dla obywateli Polski. Kluczowe informacje obejmują to, kto ma prawo pytać o stan zdrowia pacjenta i kto może być obecny podczas leczenia. Niektóre osoby nie są nawet świadome, że mają prawo nie znać szczegółowych informacji dotyczących ich stanu zdrowia. Wyjaśniamy również procedurę składania skargi do Narodowego Funduszu Zdrowia. Szczegóły są kluczowe.

Zdjęcie

NFZ przypomina o prawach pacjenta, Polacy o tym zapominają /Arkadiusz Ziółek /Reporter

Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina o prawach pacjentów, Polacy o tym zapominają / Arkadiusz Ziółek / Reporter Reklama

Narodowy Fundusz Zdrowia stale komunikuje się z pacjentami. Nie tylko podkreśla dostępne bezpłatne testy lub środki zapobiegawcze. Ponadto Narodowy Fundusz Zdrowia zapewnia kompleksowy wachlarz informacji dotyczących systemu opieki zdrowotnej, a także praw, jakie mają pacjenci. Wielu Polaków często nie zdaje sobie sprawy z niektórych z tych praw.

Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla prawa pacjenta

Brak wiedzy o prawie nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania, a nieświadomość przysługujących przywilejów skutkuje znaczną utratą dodatkowych praw. W poradniku dla pacjentów Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnia, kto ma prawo pytać o stan zdrowia danej osoby.

Reklama

Po pierwsze, należy koniecznie uznać, że każdy ma prawo do otrzymania zrozumiałych, jasnych i dostępnych odpowiedzi na pytania dotyczące jego zdrowia, a także wszelkich planowanych (lub trwających) zabiegów. „ Masz również prawo do określenia, kto oprócz ciebie może uzyskać informacje . Osobą upoważnioną do otrzymywania takich informacji może być każda osoba bliska tobie. Nie ma żadnych ograniczeń opartych na pokrewieństwie lub miejscu zamieszkania” – dodaje Narodowy Fundusz Zdrowia.

Niemniej jednak prawo to stanowi, że osoba wyznaczająca osobę upoważnioną do otrzymywania informacji zdrowotnych musi dokonać świadomego wyboru i wyrazić zgodę. Co ważne, nie zawsze musi to być formalnie udokumentowane.

„Jeśli nie możesz potwierdzić swojej decyzji na piśmie, na przykład ze względu na stan zdrowia, możesz wskazać osobę gestem i potwierdzić swój wybór skinieniem głowy lub odpowiedzią na pytanie . W takim przypadku konieczna jest adnotacja w dokumentacji medycznej. Wyznaczona osoba zachowuje to prawo nawet po śmierci pacjenta” – wyjaśnia dalej Narodowy Fundusz Zdrowia.

Nie tylko informacje, niektóre mogą towarzyszyć pacjentowi

Co ciekawe, prawo pacjenta obejmuje nawet… niewiedzę, a dokładniej, wybór nieotrzymywania informacji o własnym stanie zdrowia . „Jeśli wolisz nie znać szczegółów dotyczących swojego zdrowia, masz prawo odmówić otrzymywania tych informacji. Powinieneś wtedy dokładnie określić, z których informacji rezygnujesz” – wyjaśnia Narodowy Fundusz Zdrowia.

Nierzadko zdarza się, że osoby trzecie proszą o opuszczenie pokoi pacjentów. Jednak sam Narodowy Fundusz Zdrowia wskazuje, że prawo stanowi, że bliska osoba powinna być obecna przy pacjencie podczas leczenia . Wyjątek od tej reguły występuje w sytuacjach, w których istnieje potencjalne zagrożenie epidemiologiczne lub gdy zagrożone jest bezpieczeństwo zdrowotne danej osoby.

„Obecność dodatkowych osób podczas świadczenia usługi, takich jak studenci medycyny, również wymaga Twojej świadomej zgody . Uzależnianie świadczenia usługi od takiej zgody i wymuszanie jej jest niezgodne z prawem. Jeśli pacjent jest niepełnoletni, całkowicie ubezwłasnowolniony lub niezdolny do wyrażenia świadomej zgody, wymagana jest zgoda jego przedstawiciela ustawowego lub faktycznego opiekuna” – czytamy w specjalnym przewodniku dla pacjentów Narodowego Funduszu Zdrowia.

Innym prawem, jakie posiadają pacjenci, jest możliwość wyboru preferowanej formy komunikacji z lekarzem lub pielęgniarką w przypadku osób głuchoniewidomych i głuchych. Takie osoby mają prawo do usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, zgodnie z przepisami ustawy o języku migowym.

Prawa pacjenta nie są przestrzegane? Możesz złożyć skargę

Pacjenci nie zawsze są traktowani właściwie. Osoby, których prawa zostały naruszone, mogą złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia. Jednak podstawowym warunkiem jest to, że Fundusz będzie rozpatrywał skargi dotyczące wyłącznie placówek, które zawarły z nim umowę.

Kiedy możesz złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia? Lista zawiera kilka scenariuszy, takich jak:

  • odmowa umówienia się na wizytę u lekarza pomimo dostępności terminów,
  • niewykonanie zleconych badań ,
  • pobieranie opłat za usługę podlegającą zwrotowi kosztów przez Narodowy Fundusz Zdrowia,
  • trudności z rejestracją – np. rejestracja jest możliwa tylko osobiście w określonym czasie,
  • przypadki, w których lekarz nie przyjął pacjenta w wyznaczonych godzinach.

Jak złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia? Możesz to zrobić osobiście, odwiedzając oddział Narodowego Funduszu Zdrowia lub biuro wojewódzkie, listownie , faksem , e-mailem , a nawet za pośrednictwem e-Delivery lub ePUAP . Skarga musi zawierać imię, nazwisko i adres korespondencyjny, dane placówki (lub personelu medycznego), której dotyczy skarga, oraz

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *