PKP Intercity podpisały z nowosądeckim Newagiem umowę na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. Wartość kontraktu to 2,3 mld zł brutto – poinformował w środę wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów.
/Marek BAZAK/East News /East News
PKP Intercity podpisały z Newagiem umowę na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych. Wartość kontraktu to 2,3 mld zł brutto – poinformował w środę wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz.
To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Jest to też jedno z najpoważniejszych zamówień w historii PKP. Gontarz przypomniał, że w przypadku pociągów typu Pendolino wartość kontraktu wyniosła ok. 2,8 mld zł.
Nowa umowa przewiduje ponadto możliwość dokupienia kolejnych 32 pojazdów, wtedy łączna wartość kontraktu, za 95 lokomotyw, wzrośnie do 3,5 mld zł.
Reklama
Wielki kontrakt na lokomotywy
Pierwsze dwie lokomotywy objęte nowym kontraktem powinny być dostarczone w ciągu dwóch lat od daty podpisania umowy – podają PKP Intercity. Całe zamówienie ma być zrealizowane w terminie 60 miesięcy.
Zamówione nowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km na godzinę. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Zamówione lokomotywy nie są pierwszymi pojazdami o tak dużej prędkości wyprodukowanymi przez Newag dla PKP Intercity. W ramach wcześniejszego, wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy spółce 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.
Ponadto pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km na godzinę. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. W marcu tego roku PKP Intercity zamówiły kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 mln zł brutto. 13 grudnia 2023 roku została odebrana pierwsza z nich.
Jak wyjaśniono, po realizacji wszystkich zamówień przez Newag, PKP Intercity będą dysponować 96 lokomotywami Griffin o prędkości 160 km/h oraz 78 lokomotywami Griffin o prędkości 200 km/h. W przypadku skorzystania z opcji zwiększenia najnowszego zamówienia, liczba ta wzrośnie do 110, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 lokomotyw.
Zamówienie dostarczy Newag. O spółce było głośno
Nową umowę PKP Intercity podpisały z nowosądeckim Newagiem. To spółka, o której pod koniec ubiegłego roku zrobiło się głośno w związku ze sprawą awarii pojazdów. Jak opisywaliśmy w Interii, na początku grudnia ogólnopolskie media obiegły doniesienia, że spółka miała celowo uszkadzać wyprodukowane przez siebie pociągi. Usterki miały powodować, że tabory kolejowe „same z siebie” stawały, a firmy naprawcze nie były w stanie zaradzić awariom. Napraw za dodatkową opłatą dokonywał wtedy Newag.
Doniesienia o awariach dotarły do rządu, a sprawą zajęła się także Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW). Agencja złożyła w związku ze sprawą doniesienie do prokuratury w grudniu 2023 roku – podawał wtedy portal Rynek Kolejowy.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Deutsche Welle