PESA z miliardowym kontraktem na dostawy pociągów do Rumunii

Bydgoski producent taboru szynowego PESA wygrał przetarg na dostawę 62 elektrycznych pociągów do obsługi połączeń regionalnych – poinformowała w poniedziałek rumuńska rządowa agencja ds. reformy kolei ARF. Wartość kontraktu to 2,9-3,7 mld zł, co czyni go największym w historii firmy. Zdjęcie

Bydgoska PESA zdobyła kontrakt w Rumunii, który jest największym w historii spółki/fot. PESA /materiały prasowe /

Bydgoska PESA zdobyła kontrakt w Rumunii, który jest największym w historii spółki/fot. PESA /materiały prasowe /

Reklama

PESA rywalizowała w przetargu z francuskim Alstomem. Według informacji ARF, polska firma wygrała wszystkie elementy przetargu podzielonego na trzy części, a wartego między 3,238 a 4,150 mld lei netto, czyli między 2,9 a 3,7 mld zł.

Szczegóły rekordowego kontraktu PESA Bydgoszcz

Umowa ma obejmować dostawę 62 elektrycznych składów do obsługi tras regionalnych, 15-letni okres utrzymania i serwisu oraz opcję na przedłużenie serwisowania o kolejne 15 lat bez rozpisywania nowego przetargu.

Zgodnie z informacją ARF, zakup pociągów i serwisu zostaną sfinansowane ze środków europejskich, w ramach programu transportowego na lata 2021-2027.

We wrześniu PESA wygrała inny przetarg na tamtejszym rynku, pokonując wówczas Siemensa i Alstoma – na dostawę 20 pociągów elektrycznych EMU Inter-Regio dla Kolei Rumuńskich z 15-letnim utrzymaniem, a także z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. Wartość tego zamówienia opiewa na ponad 1 mld zł. Już wtedy było wiadomo, że PESA jest faworytem w jeszcze większym postępowaniu na rynku rumuńskim, które zostało rozstrzygnięte właśnie 30 października w Bukareszcie.

Do tej pory PESA dostarczała w latach 2012-2023 na rynek rumuński tramwaje. Łącznie jeździ ich już w tym kraju 37, w miejscowościach Kluż, Jassy i Krajowa.

PESA rozpycha się na zagranicznych rynkach

Jak przekonywał w komunikacie prasowym prezes PESA Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski, zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii – a wcześniej także dla Czech – są dla krajowego producenta taboru ważne „również w kontekście wzmacniania pozycji PESA na rynkach krajów Trójmorza”. Spółka w ramach strategii PESA 2030+ konsekwentnie rozwija zresztą swoją obecność na rynkach zagranicznych. Obecnie produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie. W ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji PESA.

Jak wynika ze sprawozdania finansowego spółki za 2022, PESA osiągnęła w minionym roku 1,5 mld zł przychodów, zanotowała jednak stratę netto na poziomie 52,4 mln zł. Jednocześnie w 2022 r. PESA powiększyła portfel zamówień, podpisując kontrakty warte 2,4 mld zł.

Obecnie PESA bierze udział w negocjacjach na temat wymiany taboru na połączeniach kolejowych do lotniska Sztokholm Arlanda. Firma sprawdza możliwości wykorzystania na tej trasie pojazdu projektowanego dla RegioJet.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. ”Szczerze o pieniądzach”: Miliony na sprzątanie lasów Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *