Wielka inwestycja w Zatoce Pomorskiej. Nowy terminal kontenerowy krok bliżej

Nowy terminal kontenerowy, który ma powstać w Świnoujściu, właśnie otrzymał tzw. decyzję środowiskową. Inwestycja powstanie na tzw. pirsie, a więc na utworzonym w Zatoce Pomorskiej obszarze lądowym. Będzie mógł przyjmować kontenerowce o dużym zanurzeniu i o długości do 400 metrów. Dodajmy, że plany inwestycji portowych w rejonie Świnoujścia zaniepokoiły władze przygranicznych niemieckich gmin, które obawiają się wpływu wzmożonego ruchu statków na środowisko naturalne i atrakcyjność turystyczną położonych na wyspie Uznam kurortów. Zdjęcie

Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu umocni pozycję Polski w basenie Bałtyku. Zdj. ilustracyjne /123RF/PICSEL

Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu umocni pozycję Polski w basenie Bałtyku. Zdj. ilustracyjne /123RF/PICSEL

Reklama

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu – poinformował Zarząd. Docelowo będzie on w stanie obsłużyć jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m.

Terminal w Świnoujściu. Inwestycja ma być ekologiczna na każdym etapie

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnia, że przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie – od koncepcji, poprzez realizację projektu i eksploatację terminalu.

– Zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli utworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren lasu. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska chcemy ograniczyć do minimum. Ma być ekologicznie i nowocześnie – przekazał prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy docelowo będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki. Operator terminalu wyposaży go w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy.

Infrastruktura podwójnego wykorzystania – terminal w Świnoujściu posłuży wojsku?

Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. Zgodnie z harmonogram terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

10 lipca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z konsorcjum składającym się z DEME CONCESSIONS N.V. z siedzibą w Belgii oraz QTERMINALS W.L.L. z siedzibą w Katarze przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację głębokowodnego terminalu kontenerowego.

Polska umacnia portową sieć w basenie Bałtyku

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2030 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

Najważniejsze przedsięwzięcia programu to: budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m oraz budowa: Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Inwestycje realizowane będą m.in. z budżetu państwa, przy wsparciu środków UE, a także w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

***

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Niewidzialna ręka rynku, czyli co? INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *