39 proc. organizacji już korzysta z rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak np. ChatGPT, a 21 proc. planuje wprowadzić tego typu zmiany w najbliższych 12 miesiącach – wynika z raportu ManpowerGroup. 5 proc. firm całkowicie odrzuciło tego typu innowacje – wskazano.
Jak wynika z opublikowanego w środę raportu, 39 proc. organizacji już korzysta z rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak np. ChatGPT, a kolejne 21 proc. planuje wprowadzić tego typu zmiany w najbliższych 12 miesiącach.
Firmy chcą technologicznej rewolucji
Dodatkowo, 17 proc. polskich przedsiębiorstw zapowiada "technologiczną rewolucję" w ciągu najbliższych trzech lat, natomiast 15 proc. przedsiębiorców w ogóle nie bierze pod uwagę wprowadzenia elementów AI do codziennej pracy. 5 proc. firm całkowicie odrzuciło tego typu innowacje.
Analiza wykazała ponadto, że największy optymizm wobec wykorzystania sztucznej inteligencji w miejscu pracy wyrażają przedstawiciele wyższej kadry managerskiej (68 proc.). Podobne nastroje panują wśród managerów średniego szczebla oraz specjalistów, gdzie co szósty pracownik chętnie wdroży w swoje działania elementy AI. Największy sceptyzm wobec AI wykazują pracownicy fizyczni – pozytywne nastawienie wobec tej technologii wykazuje 52 proc. z nich.
Koszty i regulacje prawne największymi barierami dla organizacji
W raporcie przekazano, że 36 proc. pracodawców, którzy nie wprowadzają najnowszych technologii twierdzi, że wynika to z poniesienia wysokich kosztów inwestycji.
Respondenci wskazywali również na obawy dotyczące prywatności oraz regulacji prawnych (32 proc.), brak umiejętności wśród pracowników pozwalających skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję (30 proc.), sprzeciw ze strony zatrudnionych osób (27 proc.), brak odpowiednich platform czy narzędzi AI (22 proc.), czy zdefiniowanie obszarów, w których mogliby z powodzeniem korzystać z tego typu rozwiązań (22 proc.).
"Pracodawcy uważają, że zastosowanie zaawansowanych technologii będzie miało pozytywny wpływ na ich organizację" – twierdzą autorzy raportu. Największy progres przewidywany jest w obszarze szeroko pojętego rozwoju biznesu – wskazało na to 73 proc. organizacji.
Pozytywny wpływ wdrożenia AI przewidywany jest także przy działaniach związanych z obowiązkowymi szkoleniami pracowników (69 proc.), reskillingiem, czyli przekwalifikowaniem oraz upskillingiem, podnoszeniem kwalifikacji (68 proc.) oraz w procesie onboardingu – wdrażania nowego pracownika (65 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone od 1 do 30 kwietnia 2024 roku na grupie ponad 40 000 pracodawców, reprezentujących 42 rynków na całym świecie. (PAP)
fos/ mmu/